Jak poznat, že dítě není ve své kůži

Jak poznat, že dítě není ve své kůži

Stres se často spojuje s dospělými, pracovní zátěží a povinnostmi, ale ve skutečnosti se mu nevyhnou ani děti. I ony čelí nárokům, a to jak ve škole, tak překvapivě často také v rodině a v sociálních vztazích s vrstevníky i ostatními dětmi. Stres u dětí má ale často odlišné projevy než u dospělých a bývá snadno přehlédnut. 

Včasná identifikace a podpora dítěte mohou zásadně přispět k jeho psychickému zdraví a dlouhodobé pohodě.

Jak se stres u dětí projevuje

Ne všechny děti samozřejmě vykazují stejné příznaky. Je důležité vnímat individuální chování vašeho dítěte a zvážit, co je součástí jeho běžného chování a co naopak vybočuje z normy. Zamyslete se také nad tím, zda to, co považujete za normální projevy, není spíše dlouhodobým příznakem, jehož začátek nebyl včas odhalen.

Dětský stres není jen přechodná nepohoda. Dlouhodobý a neřešený stres může vést k úzkostným či depresivním obtížím. Rodiče a blízcí dospělí proto hrají zásadní roli v rozpoznání prvních příznaků a v nastavení prostředí, kde se dítě cítí bezpečně a podporovaně, aby se mohlo s případnou nepohodou vyrovnat.

Tělesné projevy stresu u dětí

  • Bolesti břicha, hlavy, svalové napětí.

  • Poruchy spánku (nespavost, časté noční probouzení, noční můry).

  • Změny v chuti k jídlu, odmítání jídla nebo naopak přejídání.

Emocionální příznaky stresu u dětí

  • Zvýšená podrážděnost, častý pláč nebo výbuchy vzteku.

  • Úzkostnost, obavy z odloučení od rodičů, nadměrné starosti o školu nebo budoucnost.

  • Ztráta zájmu o dříve oblíbené činnosti.

Příznaky stresu v chování

  • Návrat k dřívějším vývojovým projevům, např. pomočování, cucání palce.

  • Uzavírání se do sebe, vyhýbání se kontaktu s vrstevníky.

  • Potíže se soustředěním, snížení školního výkonu.

Příčiny dětského stresu

  • Škola: tlak na výkon, testy, šikana, konflikty s učiteli nebo spolužáky.

  • Rodina: hádky mezi rodiči, rozvod, vysoké nároky na dítě.

  • Sociální oblast: pocit vyloučení z kolektivu, změna prostředí, přechod na jinou školu.

  • Osobní faktory: perfekcionismus, zvýšená citlivost, nízké sebevědomí.

Jak stresu u dětí předcházet

  • Snažte se o stabilní rodinné prostředí.

  • Podporujte pravidelný denní režim, vytvořte jasná pravidla a hranice.

  • Snažte se o co nejvíce otevřenou komunikaci, vytvořte bezpečný prostor pro sdílení pocitů.

  • Podporujte zdravý životní styl.

  • Dbejte, aby mělo dítě dostatek spánku, vyváženou stravu a pravidelný pohyb.

  • Vhodná je také minimalizace nadměrného používání obrazovek, tedy čas strávený na počítači a mobilním telefonu.

  • Zaujměte zdravý přístup ke škole. Věnujte pozornost reálným schopnostem vašeho dítěte.

  • Snažte se o zdůrazňování snahy a úsilí, nikoli jen výsledků.

  • Nabídněte pomoc s organizací času a případně i domácích úkolů.

Jak si poradit, když stres nastane

  • Vyzkoušejte aktivní naslouchání: dejte dítěti prostor mluvit a snažte se ho v žádném případě nepřerušovat, nebagatelizovat jeho pocity (například slovy „to nic není“). Je to právě uznání pocitů, která je klíčová.

  • Nabídněte možnost relaxace či techniky zvládání stresu jako jsou dechová cvičení, jednoduché mindfulness techniky, kreativní činnosti (malování, hudba).

  • Podporujte kontakt s vrstevníky. Kvalitní přátelství slouží jako významný ochranný faktor. Také je dobré dát dítěti volný prostor ke hře s přáteli bez velkého omezování. Přílišné zákazy zase vytvářejí nechtěný tlak, ačkoliv si můžete myslet, že je to pro dobro vašeho dítěte.

  • Zvažte vyhledání odborné pomoci, pokud obtíže přetrvávají déle, zhoršují se nebo zasahují do běžného fungování. Je v pořádku se obrátit na dětského psychologa či psychoterapeuta. Využití pomoci odborníka není v žádném případě známkou slabosti nebo špatného rodičovství, naopak, jde o vědomou snahu udělat pro dítě to nejlepší.

Příklady projevů stresu u dětí podle věku

Předškolní věk (3 až 6 let)

Projevy: plačtivost, noční můry, odmítání školky, zhoršení hygienických návyků (např. pomočování).

Příklad: Dítě, které dříve chodilo do školky rádo, najednou každé ráno odmítá, bolí ho bříško a často pláče. To může souviset s obavou ze změny, například nová učitelka, méně času s rodiči apod.

Rada pro rodiče: Otevřeně se ptejte, co se ve školce děje, nabídněte dítěti jistotu (např. možnost donést si oblíbenou hračku), udržujte pravidelný režim.

Mladší školní věk (6 až 11 let)

Projevy: bolesti hlavy a břicha bez fyzické příčiny, zhoršení prospěchu, úzkost před písemkami, podrážděnost.

Příklad: Dítě, které bývalo aktivní, se najednou straní kolektivu, je častěji nemocné a stěžuje si na bolesti. Ve skutečnosti se může obávat šikany nebo příliš vysokých nároků.

Rada pro rodiče: Povídat si o škole nenápadně a pravidelně, sledovat známky změn v chování, posílit sebevědomí dítěte jinými aktivitami než je výkon ve škole.

Puberta a adolescence (12 až 18 let)

Projevy: podrážděnost, časté konflikty, únik k technologiím, změny spánkového režimu, zanedbávání hygieny, pokles zájmu o dříve oblíbené aktivity.

Příklad: Teenager, který byl dříve společenský, přestane chodit ven, tráví celé dny u počítače a reaguje podrážděně na každou otázku. Může se jednat o kombinaci stresu, nejistoty z vlastního vzhledu, i začínající deprese.

Rada pro rodiče: Udržovat hranice, ale zároveň otevřený dialog bez nátlaku, respektovat potřebu soukromí, nabízet podporu a zájem.

Další důvody, proč dítě nemusí být „ve své kůži“

Kromě stresu mohou být na vině jiné problémy. Předtím, než se rozhodnete situaci řešit, zvažte všechny zjevné i jen pouze možné příčiny. Nemusí jít hned o vážný stres, ale třeba jen o přechodnou nervozitu, která zmizí, až přejde její spouštěč.

Tělesné příčiny: počínající nemoc, nedostatek spánku, dehydratace, špatná výživa.

Rodinná situace: hádky rodičů, rozvod, příchod sourozence.

Školní prostředí: šikana, přetížení, tlak na výkon, nevyhovující vztah s učitelem.

Sociální vztahy: pocit osamělosti, vyloučení z kolektivu, první zklamání v přátelství nebo lásce.

Velké životní změny: stěhování, nástup do nové školy, úmrtí v rodině.

 

Dítě, které není „ve své kůži“, to často ukazuje nepřímo. Například bolestmi bez příčiny, změnou chování nebo nálady. Rodiče by měli být vnímaví, všímat si změn oproti běžnému chování dítěte a snažit se hledat příčiny v širším kontextu.

Rodiče také mohou výrazně pomoci už jen tím, že dítě vnímají a berou jeho emoce vážně. Stabilní prostředí, klidná komunikace a prostor pro odpočinek a hru jsou klíčové. Pokud však stres přerůstá do výraznějších potíží, je vhodné se obrátit na pediatra či dětského psychologa.



Zdroje:

https://www.linkabezpeci.cz/-/jak-zvladnout-strach-a-uzkost-u-deti

https://sancedetem.cz/i-deti-mohou-mit-vazne-psychicke-problemy-jak-je-poznat

https://www.terapeuticka-klinika.cz/l/jak-rozpoznat-znamky-stresu-u-deti-a-jak-jim-pomoci/

https://www.drmax.cz/clanky/strach-a-uzkost-u-deti