Blog

Chcete posílit svou imunitu během podzimu? Tipy pro dospělé i děti

Chcete posílit svou imunitu během podzimu? Tipy pro dospělé i děti

Podzimní sychravé počasí a následná zima jsou jednoznačně období, kdy je naše tělo vystaveno větší zátěži. Právě vlhké počasí svědčí virům, jejich přenosu a množení, které způsobují například nachlazení. Kombinace změny počasí a oslabené imunity pak vede k řadě nemocí. Pokud se však chceme nevítaným virům a bakteriím účinně bránit, je potřeba posílit právě svou imunitu. Připravili jsme pro vás hned několik tipů, díky kterým se budete cítit lépe a současně vám vaše tělo poděkuje. Jednotlivé tipy jsou vhodné pro dospělé, ale můžete je využít i pro budování zdravé obranyschopnosti u dětí.

Zdravá střevní mikroflóra

Jedna z nejdůležitějších částí našeho obranného systému se nachází ve střevech. Pokud budete jíst s rozvahou a zdravě, vaše střevní mikroflóra bude odolná a v rovnováze. Vaše osobní střevní bakterie buď přímo vyrábí antibakteriální látky nebo svou přítomností zamezí snadnému usazování cizích bakterií ve střevech a jejich množení.

Potraviny podporující imunitní systém 

Pod pojmem zdravá strava je myšlena vyvážená kombinace potravin. Není třeba držet přísné diety nebo hladovět, ale zahrnout optimální poměr živin - bílkovin, zdravých tuků, vlákniny, a zařadit dostatečné množství sezónního a lokálního ovoce a zeleniny. Zařaďte přirozené potraviny a snižte průmyslově zpracované potraviny. Navíc existuje řada potravin, které na naši obranyschopnost působí více příznivě než jiné. Mezi ty, které ještě více podpoří vaši imunitu, patří například citrusy, česnek, zázvor, olivy či avokádo. 

Ke zdravé stravě patří dostatečný pitný režim. Ujistěte se, že denně vypijete kolem 2 litrů tekutin. Pokud vám nechutná obyčejná pitná voda, můžete ji ochutit ovocem, mátou a dalšími bylinkami, či zázvorem, zkuste je střídat s minerálními vodami, a také je můžete doplnit o bylinkové nebo ovocné čaje. Minimalizujte pití slazených šťáv a džusů pro jejich vysoký obsah cukru, a omezte pití alkoholu.

Vitamíny a minerály

Aby mohl imunitní systém správně fungovat, potřebuje doplňkové palivo, kterým jsou vitamíny a minerály. Přirozeně získáváme vitaminy a minerály z vyvážené potravy, ale pokud chcete mít jistotu, můžete zařadit základní kombo – vitamin C, vitamin D, vitamin B, vitamin K či multivitaminové doplňky. Z minerálů by vám neměl chybět zinek, selen, hořčík a k podpoře vašeho organismu přispějí i Omega 3 mastné kyseliny.

Dostatečný spánek

Vědecké studie potvrzují důležitost kvalitního spánku pro lidské zdraví a silnou imunitu. Obecně se doporučuje spát mezi 6 až 8 hodinami, v tmavé a odhlučněné místnosti. Důležitá je také kvalita matrace a polštáře. Jestli chcete vyzkoušet opravdu ničím nerušený spánek, zkuste si pořídit klapky na oči a protihlukové chrániče sluchu.

Pohyb na čerstvém vzduchu

Pohyb je bezesporu důležitou součástí posilování imunity. V současné koronavirové situaci sice nejsou otevřená sportoviště, nicméně stále můžete vyrazit ven do přírody či do parku. Nemusíte přímo běhat, stačí se třeba delší dobu procházet. Pobyt na čerstvém vzduchu čistí nejen plíce, ale také mysl. Čerstvý vzduch si pusťte i do svého domova a pravidelně větrejte.

Zdravá psychika

Tělo a mysl jsou úzce propojené, a pokud jsme například ve stresu, zejména dlouhodobém, je negativně ovlivněno i naše tělo. Vyhnout se stresu bývá obtížné, ale můžeme mu předcházet. Základem je tzv. work-life balance, zařazení pohybu, volnočasových aktivit venku či doma, jóga, meditace, někomu pomáhají masáže, jinému zase kvalitně strávený čas s přáteli, chutné jídlo apod. Najděte si tedy aktivitu, která vám přináší radost, a té se pravidelně věnujte.

Důsledné mytí rukou a nošení roušek

Mytí rukou sice přímo neposiluje imunitu, pomůžete jí ovšem tím, že se nebudete zbytečně vystavovat choroboplodným zárodkům. Ty totiž snadno odstraníte právě mýdlem. V současné koronavirové situaci je povinnost nosit roušku. Její nošení můžete zvážit i v budoucnu, především v podzimním období tradičním pro virové infekce. V některých asijských zemích se z nošení roušky stal běžný zvyk, díky kterému účinně chráníte sebe i ostatní před snadným šířením virových onemocnění.

Otužování a sauna

Zajímavou a v poslední době velmi oblíbenou aktivitou pro posilování imunity je otužování. Nebojte se, nemusíte pod studenou sprchou trávit dlouhé minuty, stačí se běžně umýt teplou vodou a na závěr se opláchnout studenou. Pokud by pro vás byl tento postup nepříjemný, pak zkuste nejprve příjemnou vlažnou teplotu a postupně přidávejte studenější. Vaše tělo si tak lépe zvykne na studené počasí a postupně se naučí bojovat s nákazou i v chladu.

Saunování není sice během lockdownu možné, ale obecně sauna podporuje vylučování toxinů, posiluje kardiovaskulární systém a pomáhá uvolňovat hormony štěstí. Saunování má svá pravidla a je dobré dodržet kombinaci prohřátí - ochlazení - odpočinek. Ideální je skloubit saunu s koupáním v ledovém ochlazovacím bazénku. Sauna je vhodná i pro děti od 3 let, a doporučuje se začít s méně horkými saunami od 65 °C

Možností, jak podpořit svou imunitu, existuje skutečně mnoho. Stačí si vybrat jednu, s tou začít a postupně přidávat další kroky.